ANALIZA STANU GOSPODARKI
ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
GMINY PODEGRODZIE w 2014 r.
Podegrodzie, kwiecień 2015 r.
Spis treści
1. Zagadnienia ogólne…..................................................................................................................3
2. Regulacje prawne z zakresu gospodarki odpadami.....................................................................3
3. System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Podegrodzie.....................4
4. Ocena możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno –biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania oraz potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi .........................................................5
5. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i
unieszkodliwianiem odpadów komunalnych…………………………………………………...6
6. Liczba mieszkańców…………………………………………………………………………....6
7. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o których mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6 -12…………………………………….………………....................................................7
8. Ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy Podegrodzie............................7
9. Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu Gminy Podegrodzie.. ………………...8
1. ZAGADNIENIA OGÓLNE
Stosownie do zapisów art. 3 ust. 2 punkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) gminy zobowiązane są do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy, w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma na celu zweryfikowanie możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, a także kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych. Ma ona również na celu dostarczyć informacji dotyczących liczby mieszkańców, liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków wynikających z ustawy, ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy, a także ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, odbieranych z terenu Gminy Podegrodzie.
Przedmiotowa analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Podegrodzie obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. REGULACJE PRAWNE Z ZAKRESU GOSPODARKI ODPADAMI
Opracowanie niniejszej analizy wykonano w oparciu o następujące przepisy obowiązującego prawa oraz wymienione poniżej uchwały Rady Gminy Podegrodzie:
1. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1399, z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21, z późn. zm.),
3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2014 r., poz. 1923),
4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r., Nr 676),
5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r. Nr 645),
6. Uchwała Nr XXXIV/355/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie,
7. Uchwała Nr XXXIV/356/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27 sierpnia 2013 r. z dnia 2013 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
8. Uchwała Nr XXXVIII/410/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/355/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie,
9. Uchwała Nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012 r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego”,
10. Uchwała Nr LIV/858/14 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012 r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego”.
3. SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY PODEGRODZIE
Od 1 stycznia 2014 r. nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Podegrodzie zostali objęci właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne byli obowiązani posiadać podpisane umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów z podmiotem odbierającym odpady komunalne, posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Wójta Gminy Podegrodzie.
Przez gospodarowanie odpadami komunalnymi rozumie się zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami.
Od dnia 02.01.2014 r. odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych realizowany był na podstawie zawartej umowy dla zadania pn.: „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Podegrodzie”. Umowa została zawarta po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, w rezultacie którego została wybrana oferta firmy SITA Małopolska Sp. z o.o. z siedzibą Kosiarzy 5A, 30-731 Kraków, Oddział w Nowym Sączu z siedzibą ul. Jana Pawła II 37, 33-300 Nowy Sącz.
Usługa była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie oraz aktem prawa miejscowego tj. Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie, przyjętym uchwałą Nr XXXIV/355/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27.08.2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie wraz z późniejszymi zmianami wprowadzonymi następującymi uchwałami Rady Gminy Podgrodzie: Uchwałą nr XXXVIII/410/2013 z Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27.12.2013 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/355/2013 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27.08.2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie.
W ramach zawartej umowy od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane były w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, selektywnie zbierane odpady o walorach surowców wtórnych (papier i tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, szkło), odpady biodegradowalne, a także zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady wielkogabarytowe, popioły oraz opony. Dodatkowo zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe oraz popioły zbierane były do kontenerów KP-7 podstawianych w poszczególnych sołectwach gminy przez firmę SITA Sp. z o.o, w terminach określonych w harmonogramie odbioru odpadów. Odpady budowlane i rozbiórkowe zbierane były przez właścicieli nieruchomości do worków lub kontenerów podstawianych przez firmę SITA Sp. z o.o., na indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości.
Właściciele nieruchomości zamieszkałych przekazywali ponadto wytworzone przez siebie odpady do Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w Podegrodziu, znajdującego się na terenie nieczynnego składowiska odpadów w Podegrodziu. W Gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów będącym uzupełnieniem systemu odbioru odpadów zbierane były zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady o walorach surowców wtórnych tj. szkło, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne i metal.
Popioły ze spalania węgla kamiennego zbierane selektywnie przez właścicieli nieruchomości zbierane były do kontenerów podstawianych przez firmę Sita Sp. z. o. o.
Odpady zielone były gromadzone w workach lub pojemnikach usytuowanych na nieruchomościach, na których zostały wytworzone. Odpady zielone (chwasty, skoszona trawa, zgrabione liście) oraz odpady kuchenne ulegające biodegradacji (np. obierki), które ulegają biodegradacji mogą być kompostowane na terenie nieruchomości, na której zostały wytworzone. W przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie posiadali możliwości kompostowania odpadów na terenie własnej nieruchomości, odpady ulegające biodegradacji były przekazywane przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne wyłonionemu w drodze przetargu.
W ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w placówkach ochrony zdrowia oraz aptekach na terenie gminy prowadzona była zbiórka przeterminowanych leków.
W obiektach użyteczności publicznej, placówkach oświatowych oraz w punkcie selektywnej zbiórki odpadów zbierane były ponadto zużyte baterie i akumulatory.
4. Ocena możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych oraz potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi
W 2014 r. w myśl zapisów art. 9 e ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości był zobowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W przypadku wystąpienia awarii regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych uniemożliwiającej przyjmowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, odpady te stosownie do zapisów art. 9 l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, należy przekazywać do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi tego regionu, wskazanych w uchwale w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
W Planie Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego obszar województwa małopolskiego został podzielony na cztery regiony gospodarki odpadami:
- region I – zachodni,
- region II – tarnowski,
- region III – sądecko – gorlicki,
- region IV – południowy.
Gmina Podegrodzie wchodzi w skład regionu sądecko-gorlickiego.
Zgodnie z założeniami ww. planu niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania z terenu Gminy Podegrodzie mogły być kierowane do następujących instalacji:
- sortownia zmieszanych odpadów komunalnych w Nowym Sączu, ul. Tarnowska 120-instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu do czasu uruchomienia regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- instalacja do przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych - Regionalna instalacja mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Nowym Sączu, ul. Tarnowska 120,
- instalacja do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów - Kompostownia odpadów zielonych zebranych selektywnie i organicznych w Nowym Sączu ul. Wiklinowa.
W roku 2014 niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz odpady zielone trafiły do instancji wymienionych w Planie Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego.
Na terenie Gminy Podegrodzie w 2014 r. nie realizowano inwestycji związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Nie stwierdzono również potrzeb realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
5. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych
Koszty związane z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem, unieszkodliwianiem odpadów oraz obsługą punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wyniosły 817 760,50 zł.
Na podstawie złożonych deklaracji w roku 2014 liczba nieruchomości zamieszkałych, z których odbierane były odpady komunalne wynosiła 2788. Odpadów nie segregowało 130 właścicieli nieruchomości, na których zamieszkiwali mieszkańcy.
W roku 2014 zostało wydanych 7 decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Odwołań od decyzji nie złożono.
6. Liczba mieszkańców
Liczba mieszkańców na dzień 31.12.2014 r. wynosiła 12 801 osób.
7. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których Gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi
W analizowanym okresie nie stwierdzono braku posiadania umów na odbiór odpadów z nieruchomości nie objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi przez Gminę Podegrodzie.
8. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy.
Na podstawie sprawozdań składanych przez podmioty odbierające odpady komunalne, w roku 2014 r. z terenu Gminy Podegrodzie (nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe wywieziono łącznie 1 705,4 Mg odpadów komunalnych.
W tabeli poniżej zestawiono masy odebranych w 2014 r. odpadów komunalnych z terenu Gminy Podegrodzie, z podziałem na rodzaje:
Lp.
|
Kod odpadu
|
Rodzaj odpadu
|
Masa odpadów odebranych w Mg
|
1.
|
15 01 06
|
Zmieszane odpady opakowaniowe
|
1,1
|
2.
|
16 01 03
|
Zużyte opony
|
8,3
|
3.
|
17 01 07
|
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia
|
22,8
|
4.
|
20 01 01
|
Papier i tektura
|
12,1
|
5.
|
20 01 02
|
Szkło
|
357,5
|
6.
|
20 01 08
|
Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
|
0,2
|
7.
|
20 01 32
|
Leki inne niż wymienione w 20 01 31
|
0,2
|
8.
|
20 01 36
|
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne
|
1,3
|
9.
|
20 01 39
|
Tworzywa sztuczne
|
153,2
|
10.
|
20 02 01
|
Odpady ulegające biodegradacji
|
26,6
|
11.
|
20 02 03
|
Inne odpady nieulegające biodegradacji
|
85,10
|
12.
|
20 03 01
|
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
|
975,2
|
13.
|
20 03 03
|
Odpady z czyszczenia ulic i placów
|
14,2
|
14.
|
20 03 07
|
Odpady wielkogabarytowe
|
47,60
|
RAZEM
|
1705,40
|
Na podstawie złożonych deklaracji liczba mieszkańców objętych opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Gminie Podegrodzie wynosiła w roku 2014 - 11 030. Masa odpadów komunalnych odebranych z terenu nieruchomości zamieszkałych wyniosła 1 524,05 Mg, stąd średnia masa odpadów komunalnych wytworzonych w roku 2014 w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosła około 138/kg /rok.
Analizując powyższe należy stwierdzić, że masa odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości wzrosła dwukrotnie, co świadczy o tym, że wdrożony nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce przynosi zamierzone efekty.
9. Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, odbieranych z terenu Gminy.
Na terenie Gminy Podegrodzie nie ma możliwości przetwarzania odpadów komunalnych. W ramach zagospodarowania odpadów w roku 2014 podmiot odbierający odpady zobowiązany był do przekazywania odebranych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej lub zastępczej regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, właściwej dla sądecko - gorlickiego regionu, zgodnie z Uchwałą Nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012 r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego” z późniejszymi zmianami.
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
W 2014 r. z terenu Gminy Podegrodzie zebrano łącznie 975,20 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Odpady te w całości zostały poddane przetwarzaniu w procesach odzysku R 12 (wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R 1 – R 11).
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pochodzące z terenu Gminy Podegrodzie do czasu uruchomienia regionalnej instalacji do mechaniczno –biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych były przekazywane do sortowni zmieszanych odpadów komunalnych w Nowym Sączu, z siedzibą przy ulicy Tarnowskiej 120, a następnie przekazywane były do Regionalnej instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Nowym Sączu, z siedzibą przy ul. Tarnowskiej 120 w Nowym Sączu.
Odpady zielone o kodzie 20 02 01 (odpady ulegające biodegradacji)
W 2014 r. z terenu Gminy Podegrodzie zebrano 26,60 Mg odpadów ulegających biodegradacji o kodzie 20 02 01. Odpady te w całości zostały przekazane do instalacji do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów - firmy Kompostech Sp. z o.o. 33-300 Nowy Sącz, ul. Wiklinowa 4a.
Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania – 19 12 12 (inne odpady w tym zmieszane substancje i przedmioty z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11)
W 2014 r. masa odpadów powstałych po mechaniczno - biologicznym przetworzeniu zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12 przekazanych do składowania wyniosła 453,25 Mg. Odpady te zostały poddane procesowi D5 na sortowni zmieszanych odpadów komunalnych w Nowym Sączu, ul. Tarnowska 120, a następnie do Regionalnej instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Nowym Sączu z siedzibą przy ul. Tarnowskiej 120 w Nowym Sączu.
Osiągnięte poziomy recyklingu.
W roku 2014 poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania wyniósł 47,17 % (nie uwzględniono danych dotyczących kompostowania na terenie nieruchomości). Natomiast poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru Gminy wyniósł 57,59 %. |