Szanowni Państwo,
Od 1 lipca 2013 roku zgodnie z zapisami znowelizowanej Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w całej Polsce zacznie obowiązywać nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. W nowym systemie mieszkańcy będą płacić tzw. podatek śmieciowy i to Gmina zajmie się odbiorem i wywozem wytworzonych na danej nieruchomości odpadów. W zamian za uiszczaną opłatę od mieszkańców w ustalonych terminach będą odbierane wszystkie rodzaje odpadów, w tym m.in.: odpady zmieszane, segregowane, odpady zielone, budowlane, wielkogabarytowe. Osoby przekazujące odpady selektywnie zebrane będą uiszczały opłatę w niższej wysokości. Opłata za gospodarowanie odpadami wnoszona do Gminy podlegać będzie przepisom Ordynacji podatkowej, co oznacza, że wobec osób zalegających z przedmiotowymi opłatami będą wyciągane takie same konsekwencje, jak w przypadku nie płacenia podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego.
W celu wdrożenia nowego systemu odbioru odpadów na terenie Gminy Podegrodzie, Rada Gminy Podegrodzie na posiedzeniu w dniu 21 grudnia 2012 r. podjęła stosowne uchwały dotyczące w szczególności wysokości stawek i sposobu naliczania opłaty za odbieranie odpadów, a także trybu, sposobu i częstotliwości jej wnoszenia, wzoru deklaracji oraz przyjęła nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Podegrodzie.
W związku z powyższym każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do złożenia deklaracji (wg wzoru zatwierdzonego przez Radę Gminy Podegrodzie) w Urzędzie Gminy Podegrodzie, w terminie do dnia 30 kwietnia 2013 r., na podstawie której zostanie naliczona tzw. „opłata śmieciowa”. (Wzór deklaracji dostępny jest na stronie internetowej www.podegrodzie.pl w zakładce ZGK)
Jak będzie działał system w Gminie Podegrodzie?
1. Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej jest zobowiązany do złożenia deklaracji, która stanowi podstawę do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku nie złożenia deklaracji w terminie do dnia 30 kwietnia 2013 r., Gmina w drodze decyzji samodzielnie określi opłatę, jaką powinien ponosić właściciel nieruchomości.
2. Wysokość opłaty będzie zależała od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość (a nie zameldowanych), a w przypadku nieruchomości niezamieszkałych będzie zależna od liczby pojemników.
3. Wysokość opłaty dla osób segregujących odpady będzie niższa i wyniesie 5,00 zł/osobę/miesiąc (stawka ta dotyczy zarówno segregowanych odpadów jak i odpadów zmieszanych, które pozostały po posortowaniu odpadów).
Dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych, którzy nie będą segregować odpadów (wszystkie rodzaje odpadów będą mieszane i wrzucane razem do jednego pojemnika lub worka), opłata będzie wyższa i wyniesie 10,50 zł/osobę /miesiąc.
4. Dla nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne (sklepy, biura, gastronomia, cmentarze), Rada Gminy Podegrodzie ustaliła stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami za pojemnik o określonej pojemności i tak: przy stosowaniu selektywnego zbierania odpadów opłata wynosi:
pojemnik o pojemności 110 l – 11 zł; pojemnik 120 l - 12 zł; pojemnik 240 l – 22 zł, pojemnik 1100 l - 75 zł.
W przypadku nie przestrzegania zasad selektywnej zbiórki odpadów opłaty będą wyższe i wyniosą:
pojemnik o pojemności 110 l – 19 zł; pojemnik 120 l - 20 zł; pojemnik 240 l – 37 zł pojemnik 1100 l - 128 zł.
Wzór obliczenia opłaty:
Liczba osób x Stawka opłaty = Wysokość miesięcznej
zamieszkałych (10,50 zł lub 5,00 zł) opłaty za śmieci
W przypadku nieruchomości o charakterze mieszanym (np. sklep + mieszkanie) opłata stanowić będzie sumę opłat obliczonych zgodnie z punktem 2.
5. Gmina może zmienić w drodze decyzji wielkość opłaty, w przypadku postępowania z odpadami niezgodnie ze złożoną deklaracją.
6. Opłaty miesięczne mieszkańcy mają obowiązek wpłacania bez wezwania kwartalnie w kasie tut. Urzędu lub na konto Gminy, przy czym I rata w roku 2013 będzie płatna do dnia 15 września 2013 r., II rata do dnia 15 listopada 2013 r. Począwszy od 2014 r. ustalono następujące terminy opłaty za gospodarowanie odpadami: I rata – płatna do dnia 15 marca danego roku, II rata – płatna do dnia 15 maja danego roku, III rata - płatna do dnia 15 września danego roku, IV rata - płatna do dnia 15 listopada danego roku (tj. w tych samych terminach jak w przypadku podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego).
Co nas czeka w związku ze zmianą systemu gospodarki odpadami komunalnymi?
1. Do dnia 30 czerwca 2013 r. będzie można korzystać z dotychczasowej umowy zawartej z firmami odbierającymi odpady komunalne. Należy pamiętać o jej rozwiązaniu ze skutkiem na 30 czerwca 2013 r. (na stronie internetowej www.podegrodzie.pl w zakładce ZGK, znajduje się wzór przykładowego rozwiązania umowy)
2. Od 1 lipca 2013 roku nie będzie konieczności zawierania samodzielnie umów z firmą zajmującą się wywozem odpadów, bo zajmie się tym Gmina.
3. Gmina przejmie całkowitą odpowiedzialność za odpady komunalne, a mieszkańcy i właściciele nieruchomości nie zamieszkałych będą jedynie zobowiązani do uiszczania na rzecz Gminy opłaty za gospodarowanie odpadami, nazywanej potocznie „opłatą śmieciową”.
4. Odbiorem odpadów zostaną objęci wszyscy mieszkańcy Gminy, zarówno domów jednorodzinnych, bloków należących do wspólnot, jak również właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (sklepy, biura, obiekty kulturalno-oświatowe, gastronomia, cmentarze), wytwarzających odpady komunalne.
5. Selektywnie zbierane odpady (szkło, plastik, złom metali, papier, opakowania wielomateriałowe, odpady biodegradowalne) gromadzone będą przez mieszkańców w workach i kontenerach, a zużyte baterie i akumulatory będą zbierane do pojemników umieszczonych w szkołach, a także w punkcie selektywnej zbiórki. Dodatkowo, co najmniej dwa razy do roku prowadzona będzie zbiórka odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Prowadzona będzie również zbiórka odpadów remontowych, bioodpadów oraz przeterminowanych leków.
6. Pozostałe po wysegregowaniu odpady (np. popiół, pampersy, zmiotki, zużyte środki higieniczne, zanieczyszczone opakowania, itp.) będą zbierane w pojemniku, w który każda nieruchomość winna być wyposażona, a w uzasadnionych przypadkach w workach o odpowiedniej wytrzymałości i odbierane przez firmę wyłonioną w postępowaniu przetargowym przez Gminę.
7. W ramach uzupełnienia systemu odbioru odpadów powstanie punkt selektywnego zbierania odpadów powstających w gospodarstwach domowych (przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady wielkogabarytowe, odpady rozbiórkowe) jako uzupełnienie systemu odbioru odpadów. Punkt selektywnej zbiórki zostanie zorganizowany na terenie zamkniętego składowiska odpadów komunalnych w Podegrodziu. Punkt ten będzie świadczył usługi 1 raz w tygodniu, w każdy poniedziałek w godzinach od 800-1600. O terminie otwarcia punktu selektywnej zbiórki zostaniecie Państwo poinformowani w późniejszym terminie, w sposób zwyczajowo przyjęty w naszej Gminie (strona internetowa, tablice ogłoszeń).
Zwracam się do wszystkich Państwa z prośbą o terminowe złożenie wypełnionej deklaracji stanowiącej załącznik do niniejszego pisma. Deklarację możecie Państwo złożyć osobiście w sali obsługi klienta w budynku Urzędu Gminy Podegrodzie, pisemnie pocztą tradycyjną na adres: Zakład Gospodarki Komunalnej w Podegrodziu, Podegrodzie 248, 33-386 Podegrodzie lub u Sołtysa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Jednocześnie informujemy, że w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami możecie się Państwo kontaktować z Panią Iwoną Horowską pod nr tel. 18 448-49-58, Panią Elżbietą Popardowską pod nr tel. 18 448-49-59, jak również korzystać z informacji znajdujących się na stronie internetowej www.podegrodzie.pl w zakładce ZGK, gdzie można znaleźć m.in. wzór deklaracji.
Z poważaniem,
DYREKTOR
Zakładu Gospodarki Komunalnej
(-) mgr inż. Ewelina Skuza
|